ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ

Η παρούσα κατάσταση που βιώνουμε είναι για όλους μας άγνωστη, επώδυνη και πολλές φορές γίνεται απειλητική και στρεσογόνα.

Τα μικρά παιδιά καταλαβαίνουν και νιώθουν την απειλή, ακόμη κι αν δεν τους την επικοινωνήσουμε.

 

Παρακάτω θα βρείτε κάποιες συμβουλές σχετικά με το «πώς μπορώ να διαχειριστώ αποτελεσματικά και να επικοινωνήσω στο παιδί μου την κατάσταση που ζούμε».

  • Προστατεύω το παιδί από την υπερβολική έκθεσή του στις ειδήσεις, σε εικόνες και βίντεο σχετικά με τον κορωνοϊό, σε ανεξέλεγκτες και πολλές φορές άτοπες πληροφορίες.
  • Μιλώ στο παιδί μου για την κατάσταση που βιώνουμε, με απλά λόγια, με τις απαραίτητες σε αριθμό πληροφορίες ανάλογα με την ηλικία του και κυρίως με έναν τόνο αισιοδοξίας και εμπιστοσύνης προς αυτούς που έχουν αναλάβει το μεγαλύτερο μέρος της διαχείρισής του. Προσέχω να μιλώ πάντοτε για γεγονότα και όχι για δικές μου αντιλήψεις και τοποθετήσεις επί του θέματος.
  • Εξηγώ στο παιδί τον λόγο ύπαρξης των μέτρων προστασίας. Είναι σημαντικό να παρουσιάσω με τη σειρά τα γεγονότα που μας οδήγησαν σε αυτά τα μέτρα, να τονίσω τη σημαντικότητά τους και τον σκοπό τους, ο οποίος είναι να μας προστατεύσουν και φυσικά δείχνω κατανόηση και αποδοχή στην πίεση και τον θυμό που αυτά τα μέτρα μπορεί να προκαλούν στο παιδί.
  • Δίνω χώρο και χρόνο στο παιδί να εκφράσει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του. Είναι σημαντικό να αποκαλύψουμε στα παιδιά ότι κι εμείς πολλές φορές πιεζόμαστε/ στενοχωριόμαστε/ φοβόμαστε (…), ότι είμαστε κι εμείς μέσα στην ίδια κατάσταση και καταλαβαίνουμε απόλυτα το πώς μπορεί να αισθάνεται. Ωστόσο, είμαστε κοντά του, προσπαθούμε να ακούμε και να αποδεχόμαστε όσα μας μεταφέρει και θέλουμε να ξέρει πως είμαστε σε αυτό μαζί.
  • Οργανώνω μια ρουτίνα στο σπίτι. Σε μια εποχή που πολλά και βασικά κομμάτια της ζωής μας δε μπορούμε να τα ελέγξουμε, πράγματα που θεωρούσαμε δεδομένα, όπως το να πηγαίνουμε κάθε πρωί στο σχολείο, έχουν αλλάξει, είναι σημαντικό να κρατάμε κάποιες σταθερές. Να έχουμε τον έλεγχο πάνω σε κάποια πράγματα που μπορούμε… Μια καθημερινή ρουτίνα θα μας κάνει να νιώσουμε ασφάλεια σε ένα περιβάλλον που αλλάζει από μέρα σε μέρα.
  • Εξασφαλίζω την καθημερινή σωματική εκτόνωση του παιδιού. Το παιδί έχει μεγάλη ανάγκη για εκτόνωση. Μπορούμε να επιλέξουμε μια βόλτα στο πάρκο, να βγάλουμε μαζί βόλτα το κατοικίδιο, να οργανώσουμε ένα κινητικό παιχνίδι στο σπίτι.
  • Υποστηρίζω το παιδί ώστε να διατηρήσει το κοινωνικό του δίκτυο. Το παρακινώ να τηλεφωνεί στους φίλους του ή να κάνουν βίντεο κλήση και να συζητούν, να μοιράζονται σκέψεις, να παίζουν εξ αποστάσεως… Ακόμα, μπορώ να συνδεθώ πιο ποιοτικά με τους ανθρώπους γύρω μου. Καλέστε τον παππού και τη γιαγιά και ζητήστε τους να σας αφηγηθούν ιστορίες από παλιά…
  • Προσπαθώ να παραμείνω ήρεμη. Τα παιδιά, σε δύσκολες καταστάσεις, παρατηρούν τις αντιδράσεις των «Σημαντικών Άλλων» και σύμφωνα με αυτές αυτορυθμίζονται. Έτσι, εάν βλέπουν τη μαμά τους πολύ αγχωμένη, αντιλαμβάνονται ότι αυτή η κατάσταση μάλλον είναι πολύ αγχωτική και ίσως και επικίνδυνη, οπότε θα αγχωθούν κι εκείνα και θα συμπεριφερθούν ανάλογα.
  • Αξιοποιώ τον χρόνο μου στο σπίτι περνώντας τον ποιοτικά με το παιδί μου. Μπορούμε να παίξουμε, να διαβάσουμε παραμύθια, να μαγειρέψουμε, να φτιάξουμε δικές μας ιστορίες, να ξεφυλλίσουμε παλιές φωτογραφίες και άλλα πολλά..!!
  • Διατηρώ επικοινωνία με τον θεραπευτή του παιδιού (εάν βρισκόταν ήδη σε θεραπεία ή άλλη υποστήριξη). Είναι σημαντικό να υπάρχει μια σύνδεση με τον θεραπευτή σε όλη αυτή τη διαδικασία. Πολλές φορές αρκεί ένα πεντάλεπτο τηλεφώνημα την ώρα του ραντεβού.

 

Παρακάτω θα βρείτε ενα δικό μου άρθρο με την αφήγηση του παραμυθιού «Ένας τοίχος στη μέση του βιβλίου» και προτεινόμενες δραστηριότητες με αφορμή αυτό, για την επεξεργασία και τη διαχείριση των δύσκολων συναισθημάτων που μπορεί να βιώνει ένα παιδί κατά τη διάρκεια της καραντίνας.

Θα βρείτε ολόκληρο το άρθρο εδώ:  http://www.kontastopaidi.gr/kid/126-creative-work-toys/474-ένας-τοίχος-στη-μέση-του-βιβλίου.html

 

Εύχομαι να είστε όλοι καλά, να αντιμετωπίσετε αυτή την -κατά τα άλλα δύσκολη- κατάσταση ως μια κρυμμένη ευλογία και να αξιοποιήσετε τον χρόνο αυτό όσο γίνεται πιο δημιουργικά!

 

Δήμητρα Καραμαούνα
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Ειδ.Παιγνιοθεραπεύτρια
ΜΑ Παιδαγωγική Ψυχολογία
MSc Σχολική Συμβουλευτική & Καθοδήγηση